IndeksIndeks  Latest imagesLatest images  SzukajSzukaj  RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  

Share
Mechanika Idias Empty
 

 Mechanika Idias

Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Go down 
Administrator
Liczba postów : 34
Administrator
Admin
https://idias.forumpolish.com
PisanieTemat: Mechanika Idias   Mechanika Idias EmptyNie Kwi 05, 2020 2:27 am
Mechanika


Forum „Kroniki wojny na Idias” posiada własną, bardzo prostą w odbiorze mechanikę. Postaci tworzone przez Graczy (oraz NPC) nie posiadają odgórnie narzuconych atrybutów, jak to ma miejsce w większości gier fantasy, ponieważ podstawowe statystyki są zawierane w opisie bohatera oraz prowadzonych przez niego fabułach. Nie ma więc potrzeby aby określać poziom jego siły, wysokość punktową żywotności, zręczność czy inne – do rozgrywki wystarczy sam opis bohatera w Karcie Postaci.

Inaczej wygląda sytuacja przy Umiejętnościach Postaci. Również i tutaj Gracz otrzymuje pewną swobodę – odgrywany przez niego bohater może mieć dowolną ilość umiejętności a ich typ jest ograniczony jedynie wyobraźnią autora. Jeśli więc chciałbyś, aby Twoja postać potrafiła tkać – będzie tkać, śpiewać – nie ma problemu, jednak ważne jest w jakim stopniu będzie w tym biegła.
I tu z pomocą przychodzi mechanika, która w łatwy sposób pomoże określić stopień specjalizacji w danej umiejętności.

Umiejętności posiadają swoje poziomy, z czego poziom 0 oznacza całkowity brak wiedzy na temat danej umiejętności, a 95 jest maksymalnym poziomem i jest jednoznaczny z osiągniętym mistrzostwem. Dlaczego taki podział? Ponieważ na forum używamy kostek stu-ściennych (k100) co pozwala na sprawiedliwe wyniki testów i może mieć też przełożenie na system procentowy. Jeśli więc chcesz aby postać była mistrzem w danej umiejętności, przyznajesz mu 95 pkt co traktowane jest jako 95% szansy na to, że w czasie testu zakończy się on sukcesem.

Gracz, na start otrzymuje pulę punktów, którą powinien rozdysponować na umiejętności swojej postaci. Startowa ilość punktów do rozdania zawsze wynika z wieku tworzonego bohatera. Dlaczego ilość punktów jest zależna od wieku? Ponieważ w ciągu życia człowiek osiąga różne stopnie nauki i to logiczne, że dziecko będzie potrafiło mniej niż dorosły. Oczywiście stworzony przez nas system nie zabrania posiadania przez dziecko umiejętności na poziomie mistrzowskim (najwyższy poziom to 95 pkt) jednak wtedy małoletni bohater będzie się musiał liczyć z tym, że jego druga umiejętność będzie na niskim poziomie (5 pkt).

Cytat :
Pula punktów bohatera, przyznawana w zależności od jego wieku:

0-10 lat = 100 pkt
11-19 lat = 150 pkt
20-44 lat = 200 pkt
45-64 lat = 250 pkt
65-100 lat = 300 pkt

I tu powtórzymy – ilość zdolności zależy tylko od Gracza, należy jednak pamiętać, że im więcej postać umie, tym mniejszy będzie jej poziom zaawansowania w danej dziedzinie. Dodatkowo, bardzo prosimy aby wypisywane przez Graczy umiejętności były konkretnymi nazwami, nieskrywającymi pod sobą kilku różnych składających się w całość zdolności.

Cytat :
Przykład

Łowiectwo – jako, że na tę umiejętność składa się wiele pomniejszych, w formie pojedynczej umiejętności nie może zostać zaakceptowane. Należy je rozbić, w zależności od preferencji, na: Tropienie, Skórowanie, Łucznictwo, Zastawianie pułapek, Skradanie itp.

Walka – również i w tym wypadku umiejętność w takiej formie nie zostanie przyjęta, bowiem należy określić dokładniejsze parametry umiejętności. Czy to więc będzie walka wręcz? A może walka mieczem? Albo włóczną? Tak, należy rozbić to na konkretną broń ponieważ wojownik dobrze walczący mieczem, nie będzie w tak samo dobrym stopniu władał halabardą.

Sztuka – pod tym hasłem kryje się za dużo: od rzeźby, przez malarstwo, nawet po kaligrafię. Należy konkretnie wskazać dziedzinę.

Cyrkowiec – to nie umiejętność, to cały zbiór umiejętności, dlatego też w takiej formie nie będzie to przyjęte. Jeśli zatem chcesz grać bohaterem który jest cyrkowcem, umiejętności należy rozpisać konkretnie, na przykład na Akrobatykę, Aktorstwo, Żonglerka, Rzucanie nożami itp.

Uwaga! Aktorstwo, to nie Blef czy umiejętność kłamania. Podobnie jak Charyzma to nie Przywództwo, a Poezja to nie Retoryka.

Mechanika w praktyce


Jeśli już udało Ci się rozdzielić przysługujące postaci punkty na wybrane przez siebie umiejętności, Twój bohater staje się pełnowartościowym mieszkańcem kontynentu Idias, a co za tym idzie w czasie prowadzenia fabuły, może napotykać na swej drodze przeróżne niespodzianki, zaczynając od przeciwności losu, kończąc na sytuacjach miłych kiedy to będzie mógł pochwalić się znajomością w jakiejś dziedzinie.
Mistrz Gry, jako bezpośredni sędzia mający baczenie na to co dzieje się na fabule, może zdecydować się na ingerencję i wykonanie testu, który ma sprawdzić czy Twoja postać poradzi sobie w sytuacji wymagającej użycia wybranej przez Ciebie umiejętności i jej poziomu.
Jak wygląda taki test? Bardzo prosto! Poziom wybranej umiejętności to również szansa na to, czy test się powiedzie a wynik rzutu kostką (k100) to werdykt, czy się udało, czy nie.

Cytat :
Przykład

Łucznik strzela do jeźdźca na koniu.
Testowana umiejętność – Łucznictwo na poziomie 60.

Rzut kostką:
1-60 = sukces, umiejętność została prawidłowo wykorzystana
61-100 = porażka, niestety nie udało się

Na kostce wypadło: 53 co oznacza sukces!

Fabularne odegranie sukcesu lub porażki zawsze stoi po stronie Gracza, dlatego Mistrz Gry nie będzie narzucał jak zachowa się postać na skutek takiego, a nie innego wyniku testu.

Dlaczego Umiejętność można podnieść maksymalnie do 95 pkt a testy wykonywane są do 100? Ponieważ nawet mistrz danej umiejętności ma niewielką szansę na to, że coś się nie uda, coś nie pójdzie po jego myśli. Niewielką szansę, ale jednak. Nie ma bowiem ludzi, którym zawsze wszystko się udaje.
Powrót do góry Go down
 
Zobacz poprzedni temat Zobacz następny temat Powrót do góry 
Strona 1 z 1
 Similar topics
-
» Choroby Idias
» Waluty Idias
» Historia Idias
» Aktualna sytuacja polityczna i gospodarcza Idias

Permissions in this forum:Nie możesz odpowiadać w tematach
Kroniki wojny na Idias :: 
Organizacja
 :: Kompendium :: O Idias
-
Skocz do: