Jak każde społeczeństwo, również ludność kontynentu Idias boryka się z chorobami zarówno łagodnymi, jak i tymi o poważniejszym przebiegu. W zależności od terenów na którym przebywa bohater, jest on narażony na przeróżne dolegliwości.Mechanika chorób
W czasie gry, Mistrz Gry co jakiś czas ma prawo rzucić kostką k100 i sprawdzić, czy postać Gracza nie została obarczona jedną ze znanych na Idias chorób. Odbywa się to przy użyciu niżej przedstawionych modyfikatorów z uwzględnieniem czynników które albo podnoszą ryzyko, albo je obniżają.
Choroby ciała – będące następstwem prowadzonego trybu życia lub wydarzeń spotykających bohatera, mające związek z warunkami w jakich przebywa i z kondycją samej postaci. Bazowy modyfikator wynosi +10%, jednakże może ulec zmianie jeśli występują czynniki dodatkowe:
- Pobyt w tłumie ludzi +10%
- Kontakt z chorym (w zależności do przypadku) +10 do 30%
- Nagłe zmiany klimatu lub temperatury +5%
- Panująca epidemia +20%
- Podeszły wiek bohatera +5%
- Nieodpowiednie warunki bytowe (przebywanie w lochu, na bagnach, w podziemiach) +5%
- Rany i brak higieny osobistej +1 do 10%
- Brudne otoczenie +5%
- Zła dieta (nieregularna, niepełnowartościowe produkty) +5%
- Dobre warunki pogodowe i klimatyczne -2%
- Dbanie o higienę (kąpiel, mycie się) -2%
- Regularne pranie i czyszczenie ubrań -1%
- Zdrowy tryb życia (wysypianie się, dobra dieta itp.) -5%
- Cytat :
Przykład
Bohater od dwóch dni przebywa uwięziony w podziemiach, gdzie panuje brud. Dotąd prowadził zdrowy tryb życia ale w wyniku bójki ma na ciele kilka niegroźnych zadrapań.
Modyfikatory: 10%(baza) + 5%(nieodpowiednie warunki bytowe) + 5%(brudne otoczenie) + 2%(Rany: zadrapania) – 5%(zdrowy tryb życia) = 22%
Rzut Mistrza Gry:
Wynik 1-22 = Bohater zachorował
Wynik 23-100 = Bohater uniknął choroby
Choroby umysłu – następują w wyniku silnie wpływających na bohatera emocji czy wydarzeń, na które ma wpływ stres, trauma i inne, mocno indywidualne warunki, dlatego też wszelkie choroby psychiczne które mogą dotknąć postać, bazowo otrzymują modyfikator +10%, który nie ulega zmianie i są konsultowane z Graczem, w oparciu o rozgrywającą się fabularnie akcję i przeżycia bohatera.
- Cytat :
Przykład
Bohater został zamknięty w lochach gdzie jedynym towarzystwem są mu szczury i własne myśli. Spędza w więzieniu dwa lata, jest regularnie zabierany na tortury.
Modyfikator: 10%(stała i niezmienna baza)
Rzut Mistrza Gry:
Wynik 1-10 = Bohater zachorował
Wynik 11-100 = Bohater uniknął choroby